onsdag 18. mai 2011

Oppsummering etter 6 mnd.

Et halvt år etter shoppingreglene og starten på bloggingen er det på sin plass med en liten oppsummering. Reglene var som følger:
  1. Tenk gjennom om det er noe i garderoben eller pakket bort i boden som kan brukes. Rydd klesskapet oftere, for full oversikt.
  2. Tenk heller nye kombinasjoner, eller eventuelle endringer med nål og tråd el.
  3. Saumfar alltid byens bruktbutikker før shopping.
  4. Spar pengene til du får tak i en kvalitetsvariant.
  5. Velg økologisk der dette er mulig.

Bruktshopping fungerer overraskende bra, særlig på kjoler, skjørt og overdeler fordi de ofte passer flere størrelser og fasonger. Vanskeligere er det med sko og bukser.

Ting som er vanskelige å finne til vanlig og basisplaggene som folk bruker opp på egenhånd, kan være vanskelige å finne på bruktbutikk. Men enkelte ganger har man flaks, slik som med vinterstøvlettene mine, og da føles det ekstra stas. Dessuten har jeg nå sommergarderoben (-bikini og sandaler) klar nesten uten å ha handlet nytt.

Selv på ting som er vanskelige å finne brukt har jeg vært tilbakeholden med å kjøpe nytt. Her kan jeg godt gå til regelen om kvalitet raskere, de gangene jeg ikke ombestemmer meg etter å ha tenkt meg litt om. Å ha færre sko for eksempel gjør bare at jeg sliter dem jeg har fortere.

Å kjøpe brukt gjør meg mer eventyrlysten! En kostbar, ny kåpe må være veldig anvendelig for å være en god investering på studentbudsjett, med en brukt kan man være mer eksperimentell. Pluss at man kan finne ting av bedre kvalitet enn man egentlig har råd til. Jeg kjenner i tillegg at jeg blir mer glad i de gode bruktplaggene, for det føles som om de var ment kun for meg.

Blogging har gjort meg mer obs på hva jeg faktisk "trenger" i garderoben i forhold til hva jeg har lyst på fordi det er pent og nytt, og har ført til færre feilkjøp. Jeg har også blitt flinkere til å tenke hva som ligger i boden og hvordan jeg kan bruke ting på nytt. Jeg har skjønt hvilke plagg som er anvendelige i mange sammenhenger og hvor nyttige disse er. Klesskapet har aldri hatt så god plass, og likevel er det færre dager jeg føler jeg ikke har noe å ha på meg.

Bilder er litt vanskelig og litt awkward, men man får ikke inntrykket av bruktfunnens kvalitet uten å se det på en kropp. Skulle gjerne hatt flere inspirasjonsbilder og, med ulike sammensetninger av brukt og nytt. Det er mulig jeg kommer til å endre litt på innhold etterhvert, og kanskje være litt mer kritisk til kvalitet på det jeg legger, eller gå for enten detaljer eller helfigur, men alt i alt må jeg si at blogging har vært svært vellykket med tanke på å endre egne shoppingvaner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar