onsdag 31. august 2011

Om kjedebutikker

Jeg kan være litt ufortjent hard når jeg snakker om kjedebutikker, kanskje særlig i forhold til HM. Det er selvsagt mange fordeler ved billigkjedene, som at en student skal ha råd til dress til jobbintervju uavhengig av farens lommebok, eller at det antakelig gjør tilværelsen som småbarnsforelder temmelig mye enklere.

Det jeg reagerer mest på er trendpresset de har vært med på å skape, der man tilsynelatende skulle være nødt til å fornye hele garderoben til stadighet for å henge med på moten. Hvor ofte har jeg ikke hørt: heller mange billige antrekk enn få dyrere...

Heldigvis virker det som om trenden nå er i ferd med å snu og man fokuserer mer på den mer varige "stil" enn den forbipasserende "trend". Selv om man kjøper dyrere plagg kan det fort bli mer økonomisk, og det er hvertfall mer miljøvennlig når man velger klær man føler seg vel i over flere år i mindre kvanta. Kjedene har også begynt å ta mer ansvar i forhold til etisk produksjon. Og; man kan finne kvalitet der og.

I dag var både Lindex (buksene), Kappahl (smykket) og HM (t-skjorte og ullcardigan) representert for min del. Alle ting jeg kjøpt før reglene, men også ting jeg virkelig har brukt og som virkelig har holdt! Buksen i polyester ville jeg antakelig ikke kjøpt nå, men fordelen ved dette materialet er at det fortsatt ser ut som nytt etter et år der denne buksa har vært en av mine få og aller mest brukte.

Plagget jeg verdsetter mest er ullgenseren fra HM. Den kjøpte jeg for 7 eller 8 år siden for 99,- eller noe slikt og den har aldri nuppet, krympet eller luktet (her hjelper det sikkert at jeg har vasket den regelmessig, men dere skjønner...), jeg har kun vært nødt til å sy kragen en gang. 80% lammeull og 20% polyester er en vinnerkombinasjon i mine øyne!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar