tirsdag 20. september 2011

Brukt i Kr.sand

Kristiansand er mer enn bedehus på hvert hjørne. Mange av bedehusene har nemlig tilhørende bruktutsalg.

Jeg er ikke alltid like begeistret for budskapet og synes misjonering er en uting, men har stor respekt for all frivillig innsats som legges ned i disse butikkene, tilrettelegging for arbeidstrening og at deler av pengene også går til gode formål, i tillegg til at de legger tilrette for gjenbruk.

Var nylig hjemme i Kristiansand en tur og der var det fullt kjør med loppemarkeder og stor aktivitet på alle bruktbutikkene jeg var innom, og det ble tilfeldigvis en del.

Misjonssentralen Gjenbruk har et imponerende bruktutsalg i Voiebyen.
Her er det ikke klær som er hovedfokus, men møbler og annet innbo i hopetall. Lekre saker, gamle saker, praktiske saker, saker som kan fylle opp et hus, artige saker og sikkert en del verdifulle saker.

Dette syskrinet fristet veldig, når jeg tenker meg om ønsker jeg meg et slikt et, med masse små rom.



Angrer litt på at jeg gikk fra disse Disney- krukkene fra A Nightmare Before Christmas (en av mine favorittfilmer, som jeg ser hvert år før jul) også. Men jeg har vel egentlig ikke plass til dem uansett.







 Jeg har tidligere skrevet om ting jeg har kjøpt på Fretex Lund og Barstølveien. Den første tror jeg har lagt ned, men den nye i Barstølveien er så absolutt et skattekammer. I tillegg har Frelsesarmeen jevnlig utslag/loppemarked fra sitt lager på Åros. Hadde jeg hatt mer plass i bokhylla hadde jeg tillatt meg å bli enda mer nostalgisk over den bugnende barne- og ungdomsliteratur-avdelinga. Venninna mi som allerede har eget hus fant mye fint her :)

På vei hjem fra Åros kjørte vi forbi et 50%-skilt som førte oss til Hjelperen. Mellom alle Jesus-bildene fant jeg overraskende nok en fantastisk bokavdeling med massevis av klassikere. Jon Bings science-fictionbøker om bibliotekskipet Alexandria var noen av mine absolutte favoritter da jeg var yngre, og jeg skrev til og med særemne om dem. Nå finner jeg dem ingen plass. Men jeg fant denne boken om planeten Flod som jeg ikke har hørt om før og nå er den lykkelige eieren av.
Venninna mi fant seg en ny venn.


















Avfall Sør gjør også en strålende jobb med å tilrettelegge for innsamling, sortering og faktisk også gjenbruk. Her kan man kaste søppel gratis på en plass som er nydelig tilrettelagt for sortering og hvis du har noe du tror andre kan bruke, kanskje etter en liten reparasjon, så setter du det bare i Brukthallen. Er jeg litt rar som blir skikkelig gira av litt velfungerende avfallssortering?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar