søndag 4. desember 2011

Brukt til jul

Går det an å gi brukte gaver?

Jeg har benyttet ønskelisten min til å ønske meg ting man ikke får på Fretex, men egentlig er det like mye fordi det er enklere og mer beleilig for folk flest å handle i vanlige butikker. Personlig har jeg overhodet ingenting i mot brukte gaver, selv om det er sjelden det forekommer.

Jeg har særlig en venninne som har vært kreativ på dette området, sikkert både ut fra miljøhensyn og fordi vi har forsøkt å holde pengebruken på et minimum.

Denne antikke te-boksen fikk jeg et år. Oppi den lå en pose Chai-te og en håndskrevet oppskrift på Chai-latte. Jeg synes det var en utrolig koselig gave å få. Prinsippet kan sikkert anvendes på andre typer bokser med annet innhold; diverse ingredienser, oppskrifter eller rett og slett hjemmebakst.

Et annet år hadde samme jenta pakket inn ei bok fra biblioteket. Det høres kanskje litt rart ut, men det var en bok hun hadde tenkt at jeg burde lese om metroen i Moskva, hvor vi drømte om å reise. Inni boka lå en lapp med lånefristen og et bevis på at hun i tillegg hadde gitt penger til en veldedig formål i mitt navn. Er ikke det kreativt? Jeg hadde jula til å lese boka og fikk fint levert den inn i tide, og Moskva er fortsatt en drøm.

Hva synes dere om brukte gaver, og har dere noen gode tips?

3 kommentarer:

  1. Åh ja! Nå er jo jeg over middels glad i gamle ting, men jeg har ingen problemer med å gi vekk f.eks gamle gullrammer, bøker eller smykker til en person jeg vet liker det.

    SvarSlett
  2. Alle sammen gode ideer! Gamle rammer med nye bilder av nye minner kanskje. Og unike gamle smykker må jo absolutt være en mulighet. Man kan få så mye mer for pengene da også.

    Tenker kanskje bruke Biscotti-oppskriften din og finne noen kakebokser eller Norges glass. Det tror jeg hadde blitt fint. Vanlige julekaker tror jeg folk får nok av, men biscotti kan de ha utover på nyåret og :)

    SvarSlett
  3. Ja! Eller sjekk ut knekkebrødglassene ;)

    SvarSlett