søndag 5. februar 2012

Et år (++) senere

Jeg begynte å blogge for å inspirere meg selv til å velge gjenbruk oftere, eventuelt velge kvalitet over en-sesongs trendplagg fra en billigkjede, og for å bli flinkere til å fikse på og tilpasse de tingene jeg allerede hadde.

Gjenbruksdelen går strålende, må jeg si. Jeg vet knapt hvordan jeg skal klare å dra kortet for noe som er nytt, med lukt av plastinnpakning og fine brettemerker. Da jeg skulle handle julegaver trengte jeg to hele shoppedager for å akklimatisere meg til vanlig-butikkmodus før jeg kunne begynne å handle. For ikke å snakke om hvor ekstra superstas det var å få gaver, når man omtrent har sluttet å shoppe nytt til seg selv. Ble til og med litt i overkant gira av nye uniformer på jobb.

Her er noen av favorittkjøpene mine det siste året:

Rosa skjørt fra Fretex
Skjørt fra loppemarked og veske fra Fretex.
Jakke, skjerf og genser fra Fretex, bukse fra Rokit.
Mine mest brukte bukser fant jeg også på Fretex.
Sko fra Fretex.

Jeg har kjøpt et par kvalitetsting og! Jeg har funnet ut at blazere er verdt litt penger for meg, noen gode basisbukser og sko. Og den lille sorte. På den måten har jeg fått tak i noen plagg som føles nye hver gang jeg bruker dem, slik som denne smokingjakke-blazeren i ull fra Zara. Det skulle ikke mer til. Den kostet under tusenlappen hvertfall. Det er noe dyrere enn mine tidligere blazere i dårlig kvalitet fra H&M og Gina Tricot som føltes oppbrukt etter en sesong. Brukes til gensere, skjorter, t-skjorter, singletter, kjoler, brukes til alt!

Fiksedelen er mindre inspirerende. Jeg prioriterer stortsett avslapping, heller enn sying, når jeg har tid til sånt. Jeg har fikset noen knapper og sydd et par innerfôr. Fjernet noen skulderputer. Sydd inn en skjorte... Jeg vet hvertfall hvordan jeg gjør det nå, men selv om jeg synes re-designblogger er superinspirerende, blir det bare ikke til at jeg setter meg til symaskinen og faktisk gjør det selv.




Jeg tror jeg har lært. Jeg har lært hvilke plagg jeg liker (striper, dongeri, sort, ensfarget, skinn), hvilke som er verdt å investere i, hvor mye rart man kan finne brukt, hvordan man kan prøve ut trender ved å prøve noen andres cast-offs og finne ut om det faktisk er noe for deg (jeg gjorde det blant annet med slengbukser, som jeg elsket sist butikkene hadde dem, men ikke når lenger), hvordan det ikke er noen vits for meg å kjøpe brukte plagg som bare trenger en liiiiten endring, for jeg kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre det.



Jeg ville også se om jeg kunne inspirere noen andre til gjenbruk, på samme måte som jeg har blitt inspirert av andre gjenbruksblogger. Dette vet jeg ikke om jeg har oppnådd. Jeg har noen treff på bloggen og noen faste lesere, men jeg det er ikke mange jeg hører noe fra?


Jeg vet ikke om jeg kommer til å fortsette med dette her, men det er unektelig fint å ha en plass å samle ting man er glad i.

3 kommentarer:

  1. jeg blir veldig inspirert av bloggere som viser antrekk med en blanding av nytt og gammelt :D .. og inspirert av innlegget ditt! håper det er ok om jeg skriver et lignende :)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig! :D
    Og ja, det må du selvsagt veldig gjerne gjøre!

    SvarSlett
  3. Flott filosofi!
    Jeg kjenner fortatt suget i magen når jeg finner "det" plagget på Fretex og småløper til kassen for å betale. Bare vent til loppissesongen begynner! ;)

    SvarSlett