fredag 9. november 2012

Shop-stop?

Shoppestopp? Tenkt på det, vurdert det? Leste om denne venninnegjengen i går som hadde skrevet kontrakt på at de ikke skal shoppe hele 2013. Det er litt av et nyttårsforsett! De har hvertfall min respekt og (forhåpentligvis flere) ny(e) følger(e) på Bloglovin ;)

Det er visst en liten trend for tiden, er det ikke? Ikke den dummeste trenden i mine øyne. Selv om det godt skal gjøres å fortsette med en fullstendig shoppestop resten av livet, er det en veldig fin måte å avvenne (avruse) seg fra shoppingvanene, for disse er som tidligere nevnt temmelig lite bærekraftige for de aller fleste av oss.

Begrunnelsen til venninnegjengen over er veldig gjennomtenkt, og den minnet meg på hvordan jeg holdt på før. Særlig punktet "Tiden vår er verdifull", "Tinglykke" som jo er så kortvarig og "Ro i sjela".

Jeg bruker så mye mindre tid på å stresse rundt og oppdatere meg på hva de har i butikkene enn før mine nye shoppingregler (som nå er to år gamle). Vindusutstillingene jeg går forbi er nå uforpliktende inspirasjonskilder. Frihelgene mine har bedre tid til kaféturer, trening, late morgener. Feriene mine er ikke lenger sentrert rundt at jeg må finne noe fint å ha med hjem. Jeg blir ikke lenger dratt inn i butikker av salgsskilt med følelsen av at jeg nesten bare må finne noe på salg for å spare penger. Når jeg tenker tilbake synes jeg nesten litt synd på meg selv. Og; sammen med "tinglykken" var det alltid en dose dårlig miljø-samvittighet. Det er godt å se at jeg ikke er den eneste som har det/har hatt det slik.

Lykke til jenter!!

Da jeg søkte dem frem på Bloglovin skrev jeg shopstop i stedet for stopshop og kom til denne unge damen. Såvidt jeg skjønner er dette shoppestop-prosjektet en del av skolearbeidet hennes. Gleder meg til å ha tid til å lese erfaringer hennes også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar