onsdag 31. juli 2013

Vision for All

Fikk gitt bort en god del saker før vi flyttet, blant annet noen av mine gamle briller, som jeg var sikker på at jeg ikke kom til å bruke igjen eller sette nye glass i.

"Vision for All Norge (VFA) er en humanitær organisasjon dannet av norske optikere. Vi hjelper de aller fattigste i utviklingsland med synsundersøkelser og briller innsamlet i Norge."

Det finnes liknende organisasjoner i andre land. Hvis jeg hadde bodd i et u-land og ikke hatt tilgang på synskorreksjon hadde jeg antakelig vært regnet som blind. Det første jeg gjør hver morgen er å famle etter brillene. Hvordan tilegner man seg kunnskap om man ikke ser? Det er selvsagt mulig, men ganske mye mer ressurskrevende. Ganske enkle arbeidsoppgaver blir nærmest umulig og konsentrasjonen blir ikke noe å skryte av. Har du noen gamle briller selv, vet du antakelig hva jeg snakker om.

Har du noen briller eller solbriller liggende (ikke nødvendigvis med styrke), send dem inn selv eller spør din lokale optiker om de tar i mot og sender samlet. Det gjør visst ingenting om styrkene er noe spesielle med skjeve hornhinner alle veier. Solbriller uten styrke brukes forebyggende.

Dagens oppfordring der altså...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar