onsdag 27. november 2013

Nord-Norge

En av tre "søringer" har ikke vært i Nord-Norge, skrev NRK i går. Jeg er selv verdiløs som nordlending; ikke har jeg vært i Finnmark noensinne, og ikke er jeg spesielt glad i vinter og snø, det har ikke gått et år uten at jeg har klaget på den lange vinteren. Men Nord-Norge er unikt og spektakulært og vakkert og vanskelig, og en viktig del av norsk historie og kultur. Jeg kommer alltid til å komme tilbake på ferier og det synes jeg virkelig at alle nordmenn burde. Her er mine anbefalinger.

Tidspunkt: Jeg vil anbefale sen vinter/tidlig vår (gjerne påsken) om du liker snø og skigåing/-kjøring eller tidlig høst om du vil ha relativt stabilt vær og ikke liker snø. Ikke forvent høye temperaturer, men du kan være heldig.

Først og fremst; Narvikfjellet, eller Fagernesfjellet, eller bare fjellene rundt Narvik.

Dette må jeg nesten si siden jeg er fra Narvik, men jeg tror alle som har opplevd Narvik vil være enig. Ordfører Jens Johan Hjort i Tromsø har åpenbart ikke vært i Narvik, siden han ikke nevner byen eller fjellene i anbefalingene i artikkelen over! Skisenteret er ikke for pingler som meg. Neida, jeg takler de nederste løypene, men når man føler man er på tur rett ned i havet, da stopper det opp for meg. Men for folk på jakt etter et adrenalinkick er det perfekt.

Jeg nyter best fjellet på sensommeren/tidlig høst. Når det fortsatt er lyst lenge, og det begynner å bli tørt og fint, og snøen er smeltet. Øvre fjellheisstasjon er lett tilgjengelig og har sensasjonell utsikt året rundt. For større utfordring; Tøttatoppen, den mest utfordrende toppturen jeg har vært på, men relativt lett for fjellvante folk uten høydeskrekk.

Og så er det Ofotbanen da. 

Ingen ville funnet på å hoppe over Lofoten i en slik anbefaling. 

Lofoten er alt det beste av Nord-Norge, konsentrert på noen øyer. Min anbefaling er å ta utgangspunkt i Henningsvær; en utrolig sjarmerende liten plass hvor man kan lære mye om Lofotens historie og hvor man enten kan slappe av og bare spise verdens ferskeste og beste fisk, eller oppleve havørn, båtturer, fjellturer, klatring, og ikke minst er det i kjøreavstand til resten av øyene. En bra base for å oppleve Lofoten, med andre ord.




















Tromsø-området.

Tromsø er egentlig en kul liten by, med mange gode kulturtilbud og sjarmerende spesialforretninger og liknende, men det er kanskje ikke det som frister mest om man kommer sørfra. Plasseringen av Tromsø på en relativt liten øy midt mellom fjellene på fastlandet og øyene utenfor er likevel verdt å få med seg. Som turist ville jeg nok ha anbefalt nettopp det å dra ut på øyene. Etter 4 år i Tromsø er det det jeg angrer mest på, at jeg ikke utforsket øyene nord og vest for Tromsø. En tur til Sommarøy er heller ikke bortkasta tid, fordi det er så fordømt pent der, sommer som vinter.

Helgelandskysten + Hurtigruta = super-kombo.

Særlig for dem som ikke liker dårlige og svingete veier, er Hurtigruta et svært behagelig, om enn noe kostbart alternativt. Fra båten får du med deg hele den vakre kysten. Jeg har bare tatt den langs helgelandskysten, og der er det tross alt ikke så mye annet å oppleve. Okei, Trollhatten utenfor Brønnøysund er temmelig spektakulær, og det er mange fine steder og koselige mennesker underveis. Men det er den vakre kysten som er hovedattraksjon, og den får du virkelig oppleve på nært hold fra båten. 

Jeg håper jeg på et tidspunkt kan ta Hurtigruta hele veien til Kirkenes, en dag når jeg har fått råd til å kjøpe maten i restauranten og bo på lugar.


Men altså, om man er heldig med været så tror jeg de fleste sør- og østlendinger vil finne mesteparten av Nord-Norge vakkert og spektakulært. Jeg håper noen kan la seg inspirere av denne typen lister, uten å la seg begrense av dem.

4 kommentarer:

  1. Jeg er dessverre en av de søringene som ikke har vært i Nord-Norge, men nå skal det sies at jeg frem til en helg i slutten av oktober ikke hadde vært på Vestlandet heller. Det er skikkelig flaut, og jeg drømer stadig vekk om å reise rundt i vårt langstrakte land.

    SvarSlett
  2. Det anbefales! (Som sagt... ;) Norge er så mye forskjellig! Jeg må komme meg til Finnmark og, det tror jeg er enda mer spesielt.

    SvarSlett
  3. Du kan bare slenge deg med en gang vi skal til Svigermor, hun bor i Havøysund og er svært så gjestmild :)

    SvarSlett
  4. Oisann, det er jo nesten så langt nord og ut i havgapet som du kommer! Jeg er med!

    SvarSlett