torsdag 13. mars 2014

Investeringer for en student

Da jeg fant ut at jeg skulle studere videre og ikke kom til å få studielån de siste årene, bestemte jeg meg for å investere i en del ting med tanke på at de skulle holde hele resten av studietiden. Jeg jobbet endel siste tida mi med studielån og sparte opp så jeg faktisk kunne investere i kvalitet. Strategien ble vellykket benyttet på blant annet mobiltelefon, blazer, vintersko og vinterjakke, men jeg vil trekke frem datamaskin og kjole som de to investeringene som har vært aller mest vellykka med tanke på å unngå unødig irritasjon og utgifter under de siste studieårene.

Datamaskin
Det aller viktigste som student i dag er en god lap-top. Man kan selvsagt klare seg uten, og bare lene seg på bibliotekets PCer eller liknende. På NTNU var det endel datasaler med relativt god plass hvor man kunne sitte over lengre tid, på UiT var ikke dette noe reelt alternativ. De siste årene av de fleste studier vil innebære noe reising, feltkurs eller praksis, og egen data blir da essensielt.

Jeg hadde tidligere hatt en Acer (ikke den billigste) som rett og slett var helt ubrukelig etter to år med masterstudier, og ga meg timesvis med irritasjon under oppgaveskrivinga. Denne gangen gikk jeg for en MacBook Pro. Etter mer enn tre år er den nesten like god som da den var ny, jeg må bare slå den av litt oftere. I motsetning til den gamle Aceren min har jeg brukt Macen som datamaskin både hjemme og på skolen, som TV, DVD- og CD-spiller, og den har blitt bært rundt hele Norge uten noen god PC-veske. Den har vært i bruk temmelig mange timer hver dag, og tålt det kjempegreit. Den er fortsatt rask, den oppdaterer seg selv og har tålt røff behandling uten en skramme. For en som ikke har peiling på data, var den det perfekte valg.

Den lille sorte
Ja, av og til så kreves det av studenter at de ser ordentlige ut. Og mest av alt, så tror jeg de fleste krever det av seg selv. Jeg investerte i en litt dyr og ordentlig liten sort kjole i ullblanding, som kunne brukes i både profesjonelle og festlige sammenhenger. Jeg har ikke brukt den alltid, men jeg har alltid hatt den i bakhånd om det ikke var noe annet i skapet som passet til anledningen.

En liten sort som du føler deg fin i er aldri feil. Jeg har gått litt opp og ned i vekt og er derfor veldig glad for at jeg tilfeldigvis valgte en med litt stretch og god passform.
Mange ting hadde vært mye mer stress om jeg ikke hadde planlagt forbruker mitt på denne måten. Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt slik tidligere i studietiden, og ikke alltid vært på etterskudd. Hastekjøp med økonomiske kompromisser har sjelden fungert så veldig godt for meg.

(Smoking fra Fretex, btw.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar