fredag 15. januar 2016

Detaljer fra hjemmet

Endelig, etter et og snart et halvt år, begynner vi å bo oss inn i leiligheta vår i Drammen. Jeg tenkte jeg kunne dele litt både brukt og nytt.

Bilde fra farmor og pute fra H&M Home Conscious.
Som nevnt hadde vi veldig lite møbler etter å ha "brukt opp" endel av de tingene vi hadde som stundenter, og som hovedsakelig bestod av gammelt arvegods og bruktkjøp som var ment å være midlertidige.

Jeg hadde store planer om  fylle leiligheta med brukte møbler, og var forberedt på at det kom til å ta litt tid, men noen av planene måtte vi bare gi opp. Sofa og sovesofa for eksempel, ble kjøpt billig og nytt på IKEA etter en god del bomturer og misforståelser med selgere på FINN.no. Hvis sofaen du selger er både flekkete og full av hundehår, så kan du ikke forvente å få så veldig mye for den, og vær så snill å opplys om det i annonsen. Vi kjørte en lang bomtur for en slik sofa, som så veldig fin ut på bildene, men direkte heslig ut i virkeligheten. Siden mannen er allergisk begynte vi å spørre om dette med hundehår, og det viste seg at veldig mange av sofaene vi likte hadde vært eid av hundeeiere.


Stoler er visst litt enklere å finne. Hvertfall hvis du ikke krever at det skal være mange like. Kanskje folk (og dyr) ikke bruker dem like mye som sofaen?

Teak-stolen som må være hvertfall 50 år gammel (og som jeg har skrevet om før, sammen med spisestua på Det lille marked i Tvedestrand) er i helt utmerket stand. På sikt har jeg likevel lyst til å trekke den om i en litt friskere farge.

Gyngestolen var det en venninne av mamma som la ut på en kjøp og salg-side for Kristiansand. Mamma betalte vel 500,- for den så vidt jeg husker, og med på kjøpet fikk vi plukke fritt fra en del gjenstander hun hadde ryddet vekk, blant annet en fruktbolle i tre som faren hennes hadde dreid (se spisestua), en Toro-buljongboks og en vekt som pynter opp på kjøkkenet (se lenger nede).

Spisestua i teak ble som nevnt kjøpt samtidig med teak-stolen. Siden det er så mørkt i spisestuekroken, gjorde det seg med hvit duk og en liten ekstra lysranke synes jeg.

Blomstene står i en champagnekjøler kjøpt med bryllupsgavekort på Tidsrommet. Tenker jeg må komme tilbake til gavene senere, vi fant så mye fint der!


















Dette lille teakbordet (besatt av gjenbruk av regnskogen?) fant jeg i Kristiansand i jula, på NMS Gjenbruk i Vågsbygd, Kristiansand. Det trenger en liten puss og litt olje, men er veldig stabilt og stødig.

Potteskjulerne under (har to) kjøpte jeg på bruktbutikken Galleri Normisjon i Oslo, sammen med julepynten forrige jul. Tenkte at grønn var en fin julefarge, men faktisk så synes jeg jo grønn alltid er en fin farge, så de ble stående hele året.

I kjøkkenvinduet står nå en fin gammel vekt fra mammas venninne, sammen med potteskjulerne fra HEF.


Osteklokka kjøpte jeg også i jula, på NMS Gjenbruk i Vågsbygd.

Over min tantes gamle spisebord i furu (90-talls og ikke avbildet) henger ei tallerkenhylle som fulgte med leiligheta. Der har vi samlet noen gamle bokser med te og kaffe. Det hvite serveringsfatet er og fra bryllupsgavekortet på Tidsrommet.


Alt i alt synes jeg vi begynner å få det riktig så koselig! Og selv om ikke alle de store tingene var så lett å finne brukt, så har vi etterhvert samlet en del bruktskatter som bidrar sterkt til å få leiligheta til å føles som et hjem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar