lørdag 20. februar 2016

Baby-stuff

Mange steder er både klær og ting til baby enten lyserosa, lyseblå eller beige/grå. Jeg har ikke noe i mot noen av disse fargene, jeg vil bare ikke drukne i dem. Det finnes så mange andre fine farger og mønster som kan bidra til litt mer variasjon. Safaridyr er tydeligvis veldig in om dagen. Jeg liker også skogsdyr, sykler, ballonger og superhelter. Gult, grønt og oransje er veldig fine farger til alle. Det er heldigvis mye fin økologisk bomull til spedbarn også i kjedebutikkene, og god myk ull.

I frykt for å gå over i konspirasjonsteorier, tror jeg butikkene selger mer når de deler ting så markert inn i kjønn. For det første er det mye lettere å tenke at produktet er laget til deg, og at du bare må ha det. Litt som med t-skjorter med favorittbandet ditt, eller mottoet ditt. For det andre så vil nok mange par med barn av begge kjønn, kjøpe nytt til barn nummer to i stedet for å gjenbruke. Dyrt for foreldrene og mindre miljøvennlig, med mindre man kjenner flere som har barn i samme alder og kan bytte.

Gender neutral new born

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det er så fint at folk er bevisste på dette med farger på klær og leker til barn, for et mer kjønnsdelt samfunn er tross alt langt opp på lista over ting vi ikke trenger... Grønn er for øvrig min favorittfarge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Synne! Jeg synes det er helt unødvendig å legge opp til en prinsesse/tøffing inndeling fra dag 1, lenge før man kan vite noe om den lilles personlighet. Da føles det mer naturlig å finne ting både mor og far liker, hvertfall den første tiden.

      Slett