mandag 25. juli 2016

Tøybleiesommer

Jeg har kjøpt litt nytt og litt brukt til babyen, både hva gjelder babyutstyr generelt og på bleiefronten. Jeg kjøpte noen brukte pop-in one size tidligere, men siden hun er ganske liten har det tatt litt tid før hun passet inn i dem (skal funke fra 4 kilo, men funket fint så fort hun rundet 3,5 omtrent). Litt klumpete, men veldig effektive bleier!

Av nye nyfødt-bleier bestilte jeg først denne startpakken for å teste diverse løsninger. Vi syntes prefolds med sperrelag funket best. Jeg bestilte derfor flere ulike nye prefolds og et ullsperrelag til nattbruk. Tanken var at disse kunne brukes som innlegg i lommebleier senere, så da jeg fant denne pakken med diverse aio (all-in-one), formsydde og lommebleier på Tøybleietorg på facebook, slo jeg til på en samlet pakke til 1000 kroner. Til sammen var det rundt 27 ulike bleieløsninger her minus innlegg, det er nesten alt du trenger. De fleste var også one size, så de skal holde en stund. Og se de fine printene da! Det var ikke alle som holdt like god kvalitet, eller som hadde riktig passform til vår jente akkurat nå, men det er jo nettopp derfor man prøver litt av hvert. Som mange av de andre på facebookgruppa Tøybleiesnakk, har jeg nok blitt litt hekta.
Vi har vært på hytta på sørlandet i sommerferien, med alle bekvemmeligheter, så vi har fått testet ut en del av dem, og det er mye bra. Siste delen av ferien var jeg nødt til å bruke engangsbleier. Nå er ferien over, og det er godt å komme i gang igjen. Pampers lukter så utrolig ekkelt! Men jeg kommer til å savne å ha vaskemaskinen nært og gode tørkemuligheter. Vi får se hvor lenge vi orker å holde på, men med etterspørselen på brukte bleier er jeg overbevist om at bleiene skal få et langt og godt liv, uavhengig av hvor lenge vi holder ut.



2 kommentarer:

  1. Gratulerer med baby! Vi var så fornøyde med å bruke tøybleier, og skal bruke det denne gangen også. Har fått tak i noen brukte små lommebleier (AppleCheeks) brukt, også skal vi i tillegg bruke noen sperrelag fra Imse Vimse over brettbleier. Håper det blir en bra løsning i starten, til det vi har som er litt større passer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, i lige så!

      Er mange fordeler med tøybleier, bare litt upraktisk med vaskemaskin i kjelleren og dårlig med tørkeplass. Til nå har det blitt litt av hvert, men jeg har hvertfall redusert søppelmengdene noe.

      Slett