lørdag 3. september 2016

Ny frisk

Det er utrolig hva mange grunner man kan finne for at man bare må forbruke litt. Jeg anser meg for å være en relativt bevisst forbruker, likevel har ting sklidd litt ut. Denne uken har jeg sett to ting som har minnet meg på hva jeg startet denne bloggen for.

Det ene var infovideo (som jeg ikke finner nå) som forklarte hvordan hjernen finner på unnskyldninger for oss når vi tar valg som er dårlige for miljøet, som en slags overlevelsesmekanisme, slik at vi skal være fornøyde med oss selv og livet vårt. Det andre var NRK-programmet Live redder verden. Litt. Live Nelvik prøver å redusere klimautslippene av sin livsstil, og møter interessante mennesker som tar annerledes valg for å være med å redde verden litt.

Samlet ga dette meg en dårlig følelse, fordi jeg skjønner at forbruket mitt er på tur til å skli ut. En av Lives intervjuobjekter snakket om shoppestoppen sin og hvordan det har en selvforsterkende effekt når man føler at man er et sånt menneske som tar miljøbevisste valg, og at  man dermed også tar mer bevisste valg. Det motsatte har visst skjedd her. Jeg har trengt en del ting til babyen, og til min egen post-gravide kropp, og det har ført til at terskelen for å kjøpe (gjerne bestille) nye ting er drastisk senket. Og selvsagt har jeg tonnevis med unnskyldninger for hvorfor det har blitt sånn: jeg ønsker å føle meg vel i min nye kropp, bruktbutikker er sjelden tilrettelagt for barnevogn, det tar for lang tid å finne det du trenger/ønsker, jeg har jo råd, jeg har fortjent det, det er jo hvertfall økologisk bomull osv. Unnskyldningene har gjort at jeg ikke har tenkt så mye over de innkjøpene jeg har gjort, som jeg kanskje skulle ønske. Noen av kjøpene har helt klart vært fornuftige, men nå er det på tide å sette i proppa igjen.

Takk til Live og de andre bidragsyterne for inspirasjonen!
  • Nå skal jeg forhåpentligvis klare meg med det jeg har hvertfall frem til vekta har stabilisert seg og jeg kan se hva jeg passer av mitt gamle tøy. 
  • Jeg skal skrive ønskelister, og tenke nøyere gjennom eget behov.
  • Jeg skal prøve å få til en bruktbutikkrunde uten baby en gang i måneden (dette er jo uansett noe jeg liker å bruke fritiden min på), og ikke handle nytt før jeg har sjekket brukt, slik shoppingreglene mine fra 2010 la opp til.
  • Jeg skal ikke kjøpe babyting bare fordi de er artige/søte/kule, men heller vurdere om dette fyller et faktisk behov.

2 kommentarer:

  1. Jeg liker også å leve nøysomt og sundt, men for å klare det må jeg ha noen "skrot" dager. Det beste jeg får da er croissant og litt stoff. Jeg har imidlertid lagt inn runder på bruktbutikken vår og sjekker jevnlig om det finnes stripede herreskjorter som kan brukes i quilter. I dag har jeg klippet i stykker 10 skjorter. Ikke alt kan brukes, så en del blir kastet, men jeg samler på knappene. Litt ulogisk for jeg skal ikke bruke de til noe, men de er så fine!!

    SvarSlett
    Svar
    1. En manns søppel er en annen manns skatt!

      Slett